Adakah Campion Putih Merumput – Petua Mengawal Campion Putih Di Lanskap

Adakah Campion Putih Merumput - Petua Mengawal Campion Putih Di Lanskap

Ia mempunyai bunga yang cantik, tetapi adakah campion putih adalah rumpai? Ya, dan jika anda melihat bunga di tanaman, langkah seterusnya adalah penghasilan biji, jadi sudah waktunya untuk mengambil langkah-langkah untuk mengatasinya. Berikut adalah beberapa maklumat perkhemahan putih yang akan membantu anda sekiranya tanaman ini muncul di harta tanah anda.

Apa itu Campion Putih?

Campion putih (Silene latifolia syn. Silene alba) adalah tumbuhan berdaun lebar (dicot) yang pertama kali tumbuh dalam bentuk roset rendah ke tanah. Kemudian, ia mengunci dan menghasilkan setinggi 1 hingga 4 kaki (0,3 hingga 1,2 meter), tegak dengan bunga. Daun dan batangnya berbulu.

Campion putih berasal dari Eropah dan mungkin diperkenalkan ke Amerika Utara pada awal tahun 1800-an. Selain menjadi rumpai yang menjengkelkan, campion putih juga dapat menampung virus yang mempengaruhi tanaman bayam dan bit. Ia biasanya tumbuh di ladang, di kebun, di tepi jalan, dan di laman web lain yang terganggu.

Campion putih berkaitan dengan tanaman lain yang dikenali sebagai campion, cockles, atau catchflys dan bunga taman yang dikenali sebagai pinks. Seperti campion pundi kencing, bunga liar yang kadang-kadang dilihat tumbuh sebagai rumpai, bunga terdiri dari kelopak berbentuk balon (struktur yang terbuat dari sepal bunga) dari mana lima kelopak muncul. Tetapi spesies yang lemah ini mempunyai daun dan batang berbulu dan kelopak putih kecil. Ia boleh berkembang sebagai tahunan, dua tahunan, atau jangka pendek.

Cara Mengawal Rumpai Campion Putih

Setiap tanaman campion putih dapat menghasilkan 5,000 hingga 15,000 biji. Selain menyebarkan melalui biji, potongan akar yang terpisah dapat tumbuh kembali menjadi tanaman penuh, dan tanaman dapat menyebar di bawah tanah menggunakan sistem akar. Oleh itu, mengawal kemah putih serupa dengan mengawal dandelion dan rumpai herba yang serupa. Kaedah kawalan yang paling penting adalah membuang sistem akar dan mengelakkan tanaman daripada berbiji.

Tarik tanaman sebelum anda melihat bunga atau sekurang-kurangnya sebelum bunga mulai pudar. Campi putih menghasilkan akar umbi, atau akar utama yang panjang, dan akar lateral (sisi). Anda perlu mengeluarkan keseluruhan akar umbi untuk mengelakkan tanaman tumbuh kembali. Penanaman atau pemotongan boleh digunakan untuk mengurangkan populasi tanaman ini di ladang atau di rumput.

Adakah Campion Putih Merumput - Petua Mengawal Campion Putih Di Lanskap

Racun herba biasanya tidak diperlukan, tetapi jika anda menggunakannya, pilih yang berkesan terhadap dicot, dan gunakan sebelum bunga muncul. Campi putih tahan terhadap 2, 4-D, tetapi glyphosate biasanya berkesan terhadapnya. Oleh itu, kawalan kimia hanya boleh digunakan sebagai jalan terakhir, kerana pendekatan organik lebih selamat dan lebih mesra alam.

Video: EZAD LAZIM / HALAMAN CENONET DEPAN RUMAH

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

cache:yes / mysql:0 / gen:0 / memory:0.67 MB