Bolehkah Anda Menyelamatkan Tanaman Yang Sudah Beku: Apa Yang Perlu Dilakukan Untuk Membekukan Tumbuhan yang Rosak

Bolehkah Anda Menyelamatkan Tanaman Yang Sudah Beku: Apa Yang Perlu Dilakukan Untuk Membekukan Tumbuhan yang Rosak

Menyiapkan kebun untuk musim sejuk adalah tugas yang diserang oleh kebanyakan individu dengan kuat pada musim gugur. Kegiatan ini melibatkan lebih daripada sekadar membersihkan dan mengemas rumah dan kawasan luar rumah. Bahagian penting musim sejuk adalah melindungi tanaman separuh tahan lasak dan sub-tropika. Musim panas adalah masa yang tepat untuk menikmati tanaman fantasi yang biasanya tidak mempunyai tempat di iklim anda, tetapi mereka memerlukan perlindungan untuk bertahan dari suhu sejuk yang dapat membunuhnya.

Kadang-kadang, anda terlepas sedikit atau cuaca melampau dan anda berakhir dengan pembekuan tanaman yang rosak. Anda tidak selalu dapat menyelamatkan individu yang rosak ini tetapi ada beberapa kaedah bagaimana merawat tanaman beku. Bolehkah anda menyelamatkan tanaman yang telah dibekukan? Prosesnya berjalan pada beberapa kaedah tetapi pendekatannya berdasarkan kes demi kes. Anda tidak akan rugi dengan merawat kerosakan beku pada tanaman, dan anda mungkin akan terkejut dengan pembaharuan salah satu kegemaran taman anda.

Apakah Kerosakan Beku?

Apa itu kerosakan beku? Kesannya muncul secara berbeza bergantung pada betapa terdedahnya tumbuhan dan jenisnya. Kadang-kadang hanya masalah kerosakan dedaunan dengan hujung daun yang dibakar sejuk dan perubahan warna.

Dalam kes lain, kerosakan beku pada tanaman muncul hingga ke akar atau struktur mahkota. Ini adalah jenis yang paling sukar untuk dipulihkan. Masalahnya berlaku apabila sel-sel di dalam bahagian tanaman membeku, yang menyebabkan pergeseran sel menyebabkan perubahan kekal pada tisu tanaman.

Sebahagian dari pertahanan tanaman adalah memindahkan air dari sel untuk melindunginya dari kristal beku di dalam membran kecil yang membentuk sel yang mudah meletup. Tindak balas ini juga menghalang tanaman dari mengambil kelembapan, sehingga beberapa kerosakan beku muncul seolah-olah tanaman telah terlalu lama tanpa air.

Cara Merawat Tanaman Beku

Bolehkah anda menyelamatkan tanaman yang telah dibekukan? Ini sangat bergantung pada jenis tanaman dan tempoh sejuk yang ditanggungnya. Cahaya membeku pada semua tetapi tumbuhan tropika yang paling biasa adalah sesuatu yang dapat dipulihkan oleh tumbuhan.

Memotong kerosakan bahan tanaman pada musim bunga pada tanaman berkayu. Anda dapat mengetahui batang mana yang mati dengan menggaru kulit kayu pada akhir musim sejuk. Sekiranya bahan berwarna hijau di bawahnya, tisu masih hidup. Mereka akan kehilangan daun kerana pengalaman membeku, tetapi biasanya akan keluar lagi pada musim bunga. Pastikan tanaman sentiasa lembap dan sapukan baja ringan setelah semua bahaya fros telah berlalu.

Lebih banyak tanaman lembut akan berakhir seperti tahunan dan tidak tahan dengan kerosakan beku. Kadang-kadang, beku perennials yang rosak akan mengalami kerosakan pada akarnya dan anda boleh membahagikan tanaman dan memasang kepingan di dalam tanah. Yang datang tidak mendapat pukulan yang mematikan kerana sejuk di kawasan akar.

Tumbuhan Rosak Beku Succulent

Succulents dan kaktus mempunyai tisu yang berbeza daripada jenis berkayu atau kebanyakan perennial. Lapisan dan daun tebal menyimpan banyak air, begitu juga badan dan batangnya. Pembekuan menyebabkan kerosakan sel besar di dalam dan di luar kilang. Walau bagaimanapun, banyak tanaman ini sangat tahan lasak.

Bolehkah Anda Menyelamatkan Tanaman Yang Sudah Beku: Apa Yang Perlu Dilakukan Untuk Membekukan Tumbuhan yang Rosak

Jangan memotong dedaunan atau batang pada succulents yang rosak. Sebaliknya, awasi mereka selama beberapa minggu. Tarik lembut daun dalaman untuk melihat apakah intinya rosak pada tanaman seperti lidah buaya dan agave. Sekiranya daun dalaman mudah tercabut dan lembap dan hitam di pangkalnya, tanaman itu telah mati dan harus dikeluarkan. Sekiranya anda melihat tanda-tanda daun dan pertumbuhan baru, tanaman itu dapat diselamatkan.

Video: Cara Menyelamatkan Tanaman yang Layu Hampir Mati

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

cache:yes / mysql:0 / gen:0 / memory:0.67 MB