Cara Menghasilkan Tumbuhan Segar: Petua Mengawet Sayuran Dengan Menutup

Cara Menghasilkan Tumbuhan Segar: Petua Mengawet Sayuran Dengan Menutup

Pengetinan sayur dari kebun adalah cara yang dihargai dan bermanfaat untuk mengekalkan hasil panen anda. Ini akan memberi anda balang yang cantik untuk dilihat seperti makan. Oleh itu, mengawetkan sayur dengan pengetinan boleh menjadi sangat berbahaya jika tidak dilakukan dengan betul. Anda tidak boleh membiarkan diri anda takut untuk mencuba, tetapi penting untuk mengetahui risikonya. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai cara membuat hasil segar.

Mengawetkan Sayuran dengan Pengambilan

Pengetinan adalah kaedah pengawetan makanan yang sangat lama yang sangat berguna pada hari-hari sebelum penyejukan. Pada dasarnya, balang diisi dengan makanan, dilengkapi dengan penutup dan direbus di dalam air untuk jangka masa tertentu. Pendidihan semestinya membunuh organisma berbahaya dalam makanan dan memaksa udara keluar dari balang, menutup penutup ke bahagian atas dengan vakum.

Ketakutan yang sangat besar ketika datang ke sayuran kebun kalengan adalah botulisme, bakteria yang berpotensi mematikan yang tumbuh di persekitaran basah, rendah oksigen, dan rendah asam. Terdapat dua kaedah pengetinan yang berbeza: mandi air dan tekanan.

Pengetinan mandi air baik untuk buah-buahan dan acar, yang tinggi asid dan tidak menyimpan spora botulisme dengan baik. Sayuran, bagaimanapun, rendah asid dan memerlukan pengetatan tekanan yang lebih kuat. Anda perlu berhati-hati semasa pengetinan sayur. Sekiranya anda sama sekali tidak yakin dengan kejayaan projek anda, lebih baik hanya menggigit peluru dan membuangnya.

Mengawet sayur dengan pengetinan memerlukan beberapa peralatan khas. Anda memerlukan balang pengetengan dengan penutup dua keping – satu bahagian rata dengan segel getah nipis di bahagian bawah dan yang lain adalah cincin logam yang memaut bahagian atas balang.

Untuk pengetinan mandi air, anda hanya memerlukan periuk yang sangat besar. Untuk pengetatan tekanan, anda benar-benar memerlukan penekan tekanan, periuk khas dengan ventilasi ekzos, tolok tekanan dan penutup yang dapat dijepit.

Cara Menghasilkan Tumbuhan Segar: Petua Mengawet Sayuran Dengan Menutup

Pengalengan boleh menjadi sukar dan melakukan kesalahan boleh membahayakan, jadi baca lagi sebelum anda mencubanya sendiri. Pusat Nasional Pemeliharaan Makanan Rumah adalah sumber maklumat yang lebih terperinci.

Video: CARA MUDAH MEMBUAT SAYUR LAYU JADI SEGAR KEMBALI

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

cache:yes / mysql:0 / gen:0 / memory:0.67 MB