Membina Tanah yang Sihat: Cara Memelihara Tanah Untuk Kebun Lestari

Membina Tanah yang Sihat: Cara Memelihara Tanah Untuk Kebun Lestari

Sudah tentu alasan bahawa tanah yang sihat adalah komponen utama untuk kesihatan tanaman. Lagipun, itulah tanaman yang tumbuh, jadi tanah yang tidak baik akan mempengaruhi semangat mereka. Membina tanah yang sihat bukan hanya baik untuk tumbuh-tumbuhan tetapi dapat memberikan faedah lain. Tanah taman yang lestari menjimatkan kelembapan, mencegah hakisan, dan banyak lagi. Belajar mengenai membangun tanah untuk kebun lestari juga akan menurunkan pemeliharaan di lanskap.

Kesan Berkebun yang Berkekalan

Tanah adalah asas bagi pertumbuhan tanaman. Berkebun yang berkekalan memerlukan pengurusan tanah untuk meningkatkan sifatnya tetapi tidak perlu mahal atau memakan masa. Ini adalah pemeriksaan tahunan kesihatan tanah, dan sebagai tindak balas untuk meningkatkan kesihatan itu. Ini adalah proses yang beransur-ansur dan perlu dilakukan sepanjang anda berada. Namun, dengan sedikit kerja, bahan organik tanah anda dapat bertambah baik, membawa kepada banyak faedah di kebun.

Tanah yang ditingkatkan semestinya mempunyai banyak bahan organik. Bahan organik adalah asas untuk membina tanah yang sihat. Tanah kebun yang lestari mencegah pemadatan, menyediakan nutrien, menjaga kelembapan sementara juga mencegah pengumpulan, mencegah hakisan, dan mendorong organisma yang sihat untuk berkembang. Tanah kebun lestari adalah campuran bahan berlapis.

Bahagian atas adalah humus atau bahan organik dan di bawahnya adalah tanah atas. Lapisan yang lebih tinggi memecah bahan organik dan air hujan menariknya ke tanah atas yang mengandungi sebahagian besar organisma, seperti cacing tanah dan bakteria bermanfaat. Di lapisan inilah kebanyakan pindaan tanah lestari digunakan.

Membina Taman Berkelanjutan

Tanah untuk kebun lestari mungkin memerlukan sedikit bantuan. Di hutan, misalnya, tanah secara semula jadi ditingkatkan dengan daun, ranting, dan bahan tambahan organik yang dijatuhkan. Di kebun rumah, tanaman akhirnya akan menghabiskan banyak nutrien di dalam tanah, itulah sebabnya kita membaja. Sekiranya anda menambahkan bahan organik kompos, anda boleh mengurangkan keperluan membaja tanaman.

Apa-apa sahaja dari dapur dan kebun boleh masuk ke dalam sistem kompos. Setelah dikompos, ia dapat ditambahkan kembali ke lanskap. Ini adalah proses kitar semula yang mudah yang membolehkan anda membuat kesan kitaran dengan mengembalikan nutrien ke tanah.

Kompos adalah satu-satunya cara untuk mendorong kesihatan tanah yang lestari. Anda juga boleh menanam tanaman penutup atau baja hijau. Mereka boleh dikerjakan di tanah atau dibiarkan reput di atas. Kotoran yang busuk atau bahkan tempat tidur haiwan adalah cara lain untuk meningkatkan bahan organik.

Mulsa dengan bahan organik akan mengelakkan rumpai dan akhirnya akan pecah, memperlahankan pengenalan nutrien. Contohnya ialah serpihan kayu, sampah daun, jerami, jerami, dan serutan kayu. Tumbuhan mati, dan bahkan beberapa rumpai, boleh dibiarkan kering dan kompos perlahan-lahan.

Membina Tanah yang Sihat: Cara Memelihara Tanah Untuk Kebun Lestari

Menjaga tanah yang lestari dan taman yang sihat adalah mudah dan tidak memerlukan banyak usaha atau perbelanjaan.

Video: 5 tips merawat tanah untuk tanaman / Menyuburkan tanah di polibag

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

cache:yes / mysql:0 / gen:0 / memory:0.67 MB