Mengapa Ayam Dan Anak Ayam Mati – Menyelamatkan Tanaman Sempervivum yang Mati

Mengapa Ayam Dan Anak Ayam Mati - Menyelamatkan Tanaman Sempervivum yang Mati

Tumbuhan lezat dibahagikan kepada beberapa kategori, banyak daripadanya termasuk dalam keluarga Crassula, termasuk Sempervivum, yang biasanya dikenal sebagai ayam dan anak ayam.

Ayam dan anak ayam dinamakan begitu kerana tanaman utama (ayam) menghasilkan offset (anak ayam) pada pelari yang kurus, sering kali banyak. Tetapi apa yang berlaku apabila anda melihat pengeringan daun pada ayam dan anak ayam? Adakah mereka mati? Dan apa, jika ada, yang dapat dilakukan untuk mengatasi masalah ini?

Mengapa ayam dan anak ayam mati?

Juga dikenali sebagai ‘selamanya hidup,’ terjemahan Latin untuk Sempervivum, tidak ada akhir dari penggandaan tanaman ini. Pengimbangan ayam dan anak ayam akhirnya tumbuh menjadi dewasa dan mengulangi prosesnya lagi. Sebagai tanaman monokarpik, ayam betina mati setelah berbunga.

Mekar sering tidak berlaku sehingga tanaman berumur beberapa tahun. Sekiranya tanaman ini tidak senang dengan keadaannya, ia mungkin akan berbunga sebelum waktunya. Bunga tumbuh di tangkai yang dihasilkan oleh tumbuhan dan tetap mekar selama seminggu hingga beberapa. Bunga itu kemudian mati dan segera diikuti oleh kematian ayam betina.

Ini menerangkan proses monokarpik dan menjelaskan mengapa Sempervivum anda hampir mati. Akan tetapi, pada saat ayam betina dan ayam mati, mereka akan mencipta beberapa ofset baru.

Masalah Lain dengan Sempervivum

Sekiranya anda mendapati succulents ini matisebelummekar terjadi, mungkin ada alasan lain yang sah.

Tumbuhan ini, seperti succulents lain, selalunya mati akibat terlalu banyak air. Sempervivum mempunyai prestasi terbaik apabila ditanam di luar rumah, mendapat cahaya matahari yang banyak, dan air yang terhad. Suhu sejuk jarang membunuh atau merosakkan tanaman ini, kerana tahan lasak di zon USDA 3-8. Sebenarnya, lezat ini memerlukan kesejukan musim sejuk untuk perkembangan yang betul.

Terlalu banyak air boleh menyebabkan daun mati di seluruh tanaman, tetapi tidak akan kering. Daun sukulen yang terlalu banyak air akan bengkak dan lembek. Sekiranya tanaman anda sudah terlalu banyak air, biarkan tanah kering sebelum disiram lagi. Sekiranya kawasan luar tempat ayam betina dan anak ayam ditanam masih terlalu basah, anda mungkin mahu memindahkan tanaman itu – mereka juga mudah membiak, jadi anda boleh membuang offset dan menanam di tempat lain. Penanaman kontena mungkin perlu dilapisi di tanah kering untuk mengelakkan reput akar.

Air yang tidak mencukupi atau cahaya yang terlalu sedikit kadang-kadang boleh menyebabkan pengeringan daun pada ayam dan anak ayam. Walau bagaimanapun, ini tidak akan menyebabkan tanaman mati kecuali ia berterusan untuk jangka masa yang panjang. Beberapa jenis ayam dan anak ayam melepaskan daun bawah dengan kerap, terutamanya pada musim sejuk. Yang lain tidak.

Secara keseluruhan, Sempervivum mempunyai sedikit masalah ketika berada dalam keadaan yang betul. Cuba simpan di luar sepanjang tahun di taman batu atau kawasan yang cerah. Ia harus selalu ditanam di tanah yang mengalir dengan baik dan tidak perlu kaya nutrien.

Mengapa Ayam Dan Anak Ayam Mati - Menyelamatkan Tanaman Sempervivum yang Mati

Penutup tanah yang membentuk tikar tidak memerlukan pemisahan jika mempunyai ruang yang cukup untuk tumbuh. Satu masalah yang dialami pada awal musim bunga adalah ketersediaannya untuk menjelajah hidupan liar. Walau bagaimanapun, jika tanaman anda dimakan oleh arnab atau rusa, biarkan di tanah dan ia mungkin akan kembali dari sistem akar apabila haiwan telah beralih ke tanaman hijau yang lebih menarik.

Video: Ayam mati mendadak – ayam sehat tiba-tiba mati

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

cache:yes / mysql:0 / gen:0 / memory:0.67 MB