Musim Panen Jambu Batu: Ketahui Waktu dan Cara Menuai Buah Jambu Batu

Musim Panen Jambu Batu: Ketahui Waktu dan Cara Menuai Buah Jambu Batu

Jambu biji (Psidium guajava) adalah buah tropika yang lahir dari pokok malar hijau, pokok kecil atau pokok renek yang berakar dangkal. Sensitif terhadap suhu sejuk, jambu batu tumbuh subur di iklim lembap dan kering. Dalam iklim yang tepat, zon USDA 10, jambu biji dapat menghasilkan banyak buah tetapi mengetahui bila hendak menuai jambu boleh menjadi bahagian yang sukar. Bagaimana anda tahu bila buah jambu masak dan bagaimana anda menuai buah jambu? Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut.

Bilakah Buah Jambu Batu Matang?

Jambu biji akan mulai berbuah pada tahun kedua hingga keempat. Apabila keadaan betul, sebatang pokok dapat menghasilkan 50-80 paun (22.5-36 kg.) Buah setiap tahun. Di Florida, pokok jambu boleh menghasilkan dua kali setahun; dan dengan pemangkasan yang betul, anda boleh mendapatkan jambu untuk menghasilkan sepanjang tahun. Itu banyak jambu batu, jadi mengetahui kapan menuai jambu adalah mustahak agar anda kehilangan buah yang enak.

Jambu biji besar dapat berubah dari keras dan masam hingga bubur dalam jangka pendek. Sekiranya dipetik sebelum buahnya matang, ia tidak akan matang dengan baik, tetapi jika dibiarkan matang di atas pohon, tanaman dapat dihancurkan oleh lalat buah.

Kerana jambu biji dapat berbuah dan matang sepanjang tahun di iklim yang hangat, di mana mereka terus tumbuh, waktu yang tepat bukanlah ukuran yang mencukupi untuk musim menuai jambu. Terdapat petunjuk lain, bagaimanapun, yang akan membolehkan anda mengetahui masa yang tepat untuk menuai jambu.

Cara Menuai Buah Jambu Batu

Oleh kerana tidak ada musim menuai jambu biji yang spesifik, bagaimana anda tahu kapan memilih buahnya? Seperti kebanyakan buah, perubahan warna adalah petunjuk utama kematangan. Umumnya, jambu merah atau merah jambu dipetik ketika kulitnya berubah dari hijau muda menjadi kuning. Buah kemudian dibiarkan masak lebih jauh di kawasan suhu bilik. Jambu putih dipetik ketika bersaiz penuh dan hijau hingga hijau muda. Ia dimakan sebelum masak, apabila kulitnya berwarna kuning dan buahnya lembut.

Petunjuk lain untuk menuai jambu adalah bau. Aroma harus sampai ke hidung anda, bukan hidung anda mencapai aroma. Maksudnya, buah itu akan mulai menjadi sangat aromatik sehingga anda harus mencium aroma manis, musky ketika anda menghampiri pokok. Juga, sebelum menuai jambu, rasakan buahnya. Ia harus memberi sedikit tekanan ringan.

Anda dapat mempercepat pematangan jambu biji dengan memasukkannya ke dalam beg kertas bersama dengan pisang atau epal dan membiarkan gas etilena melakukan perkara tersebut. Jambu biji masak boleh disimpan di dalam peti sejuk selama 5-7 hari. Jambu biji hijau matang boleh disimpan selama 2-4 minggu di kawasan lembap yang sejuk; iaitu dengan suhu antara 45-50 darjah F. (7-10 C.) dan kelembapan dari 80-95%.

Musim Panen Jambu Batu: Ketahui Waktu dan Cara Menuai Buah Jambu Batu

Gunakan jambu biji anda segar atau tambahkannya ke pencuci mulut, jus atau tambahkan ke dalam smoothie. Jambu batu adalah sumber Vitamin C. yang hebat, dan kata terakhir mengenai jambu batu. Sekiranya anda membelinya dari kedai runcit, mereka mungkin dirawat dengan lilin yang boleh dimakan. Sekiranya anda ingin mempercepat pematangan, basuh buah dengan air paip sejuk untuk menghilangkan lilin.

Video: Ciri-ciri Buah Jambu Biji Kristal Siap Panen

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

cache:yes / mysql:0 / gen:0 / memory:0.67 MB