Pengurusan Penyakit Rumah Kaca – Mencegah Masalah Penyakit Di Rumah Kaca

Pengurusan Penyakit Rumah Kaca - Mencegah Masalah Penyakit Di Rumah KacaRumah hijau hobi boleh memberi manfaat besar kepada taman dan lanskap anda, yang membolehkan anda memulakan tanaman anda sendiri dari biji dan keratan dan memperpanjang musim tanam anda . Malangnya, banyak tukang kebun hancur ketika tanda pertama penyakit muncul di rumah hijau baru mereka yang berkilat. Pengurusan penyakit rumah hijau adalah bahagian penting untuk memiliki salah satu struktur ini, dan tugas yang paling sering diabaikan.

Mencegah Masalah Penyakit di Rumah Kaca

Mengawal penyakit di rumah hijau memerlukan gabungan sanitasi yang baik dan mata yang tajam. Tumbuhan anda mungkin sihat sepenuhnya sehingga seekor penyangak dari kebun jiran diperkenalkan, maka tiba-tiba anda tidak dapat membunuh kulat dan bakteria dengan cukup cepat. Tanpa persediaan, wabak penyakit kecil boleh membuat anda ingin membuangnya.

Terdapat banyak perkara yang boleh anda lakukan untuk meminimumkan risiko penyakit di rumah hijau, termasuk:

  • Alat pembersih, rak, pendirian, periuk, dan medium antara penggunaan.
  • Memantau kelembapan dan suhu untuk mengelakkan zon mesra penyakit.
  • Menyediakan pengudaraan yang betul dan meningkatkan peredaran udara.
  • Hanya menyiram tanaman dari pangkalan mereka atau di mahkota mereka untuk mengelakkan percikan air.
  • Membersihkan permukaan secara berkala untuk mengelakkan percambahan spora.
  • Memberi banyak ruang kepada tanaman sehingga udara beredar di sekitarnya.
  • Memeriksa tanaman setiap hari untuk tanda-tanda penyakit, perubahan warna, atau perkembangan lain yang tidak biasa.
  • Kuarantin tanaman baru sehingga anda yakin ia bebas penyakit.

Penyakit Rumah Kaca yang Biasa

Jenis penyakit rumah hijau yang kemungkinan besar dialami oleh pekebun di rumah dibawa ke rumah hijau pada tanaman yang sakit, melayang di atas angin , atau vektor oleh serangga.

Kulat

Jangkitan kulat seperti cendawan tepung, phytophthora, botrytis, dan reput akar sering kali didorong oleh keadaan yang terlalu basah dan air yang mengalir di daun. Pantau tahap kelembapan dengan berhati-hati dan jangan biarkan tanaman rumah hijau yang normal berdiri di dalam air dalam jangka masa yang lama. Mereka harus disiram sehingga mereka mula mengalir dan kemudian dibiarkan terus mengalir ke lantai.

Apabila jamur menahan, tanaman mungkin layu atau tumbuh kabur pada daun dan batang – beberapa tanaman berwarna kuning dan runtuh. Jangkitan kulat pada permukaan tanaman biasanya dirawat dengan minyak neem dan peredaran yang lebih baik, yang mempengaruhi tisu pengangkutan sukar atau mustahil untuk dirawat – tanaman ini harus dibuang.

Penyakit bakteria

Penyakit bakteria, seperti gangguan bakteria dan erwinia, tidak dapat disembuhkan, jadi jika tanaman anda mengembangkan bintik-bintik dan tisu yang direndam air mulai mencair menjadi kekacauan dan bergetah yang melekit , keluarkan orang yang sakit dari rumah hijau dan musnahkannya dengan segera. Penyakit bakteria sering merebak pada alat, bekas, atau pakaian yang kotor – sanitasi dan peredaran udara adalah kunci untuk mencegah masalah bakteria di rumah hijau.

Virus

Pengurusan Penyakit Rumah Kaca - Mencegah Masalah Penyakit Di Rumah Kaca

Virus muncul dalam banyak bentuk dan ukuran dan sering dibawa ke rumah hijau oleh serangga yang memakan tumbuhan, seperti aphids dan thrips. Pantau dengan teliti serangga (merawat ketika muncul), pasang skrin yang ditenun dengan ketat, dan keluarkan tanaman yang sudah berpenyakit. Gejala virus berlaku pada gamut, tetapi yang paling biasa menghasilkan cincin kuning yang berwarna atau corak mosaik pada daun. Virus tidak dapat disembuhkan dan tanaman yang dijangkiti mesti dimusnahkan.

Video: Kebun SAYUR | Pengurusan PENYAKIT Dan Perosak

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

cache:yes / mysql:0 / gen:0 / memory:0.67 MB