Veggie Gardens For Kids – Membuat Taman Sayuran Kanak-kanak

Veggie Gardens For Kids - Membuat Taman Sayuran Kanak-kanak

Kanak-kanak menyukai hampir semua perkara yang berkaitan dengan aktiviti luar. Mereka suka menggali tanah, membuat makanan enak, dan bermain di pokok. Anak-anak ingin tahu secara semula jadi, dan tidak ada kegembiraan yang lebih besar daripada anak yang telah menanam tanaman dari kebun sayurnya sendiri. Membuat kebun sayur kanak-kanak memang mudah. Teruskan membaca untuk mengetahui cara membuat kebun sayur untuk anak-anak.

Anak-anak dan Taman Sayuran

Anak-anak menikmati penanaman benih, menontonnya tumbuh, dan akhirnya menuai hasil yang mereka tanam. Membolehkan anak-anak terlibat dalam perencanaan, perawatan, dan penuaian kebun bukan hanya memberi ibu bapa peluang unik untuk menghabiskan masa dengan anak-anak mereka, tetapi juga membantu anak-anak mengembangkan pemahaman tentang apa yang mereka ingin tahu – sifat. Anak-anak juga mengembangkan rasa tanggungjawab dan rasa bangga pada diri mereka sendiri, yang akhirnya dapat meningkatkan harga diri.

Salah satu cara terbaik untuk mendorong semangat berkebun adalah menarik deria anak dengan menambahkan tumbuh-tumbuhan bukan hanya untuk mata, tetapi juga yang dapat mereka rasakan, bau dan sentuh. Sayuran selalu menjadi pilihan yang baik untuk anak kecil. Mereka tidak hanya bercambah dengan cepat tetapi boleh dimakan setelah matang.

Veggie Gardens for Kids

Membuat kebun sayur anak dengan berkesan bermaksud memilih tanaman yang sesuai. Sayur-sayuran yang merupakan pilihan yang baik dan senang ditanam termasuk:

  • Bit
  • Lobak
  • Lobak
  • Tomato

Sudah tentu, kanak-kanak suka snek, jadi masukkan juga makanan kegemaran seperti tomato ceri, strawberi, atau kacang polong. Anda mungkin mempertimbangkan untuk memasang pagar atau teralis untuk sayur-sayuran penanaman anggur atau bahkan tempat duduk kecil di mana kanak-kanak boleh menikmati makanan kegemaran ini.

Anak-anak juga menikmati tanaman yang menawarkan bentuk yang unik, seperti terung atau labu. Setelah menuai, labu dapat dihiasi dan dijadikan rumah burung. Anda bahkan boleh mengubahnya menjadi kantin atau maraka.

Untuk menambahkan minat dan warna pada kebun sayur, anda mungkin ingin menambahkan beberapa bunga dan ramuan. Ini juga boleh menarik deria bau anak. Pilihan yang baik termasuk:

  • Marigolds
  • Nasturtiums
  • Mint
  • Dill
  • Bunga Matahari
  • Zinnias

Walau bagaimanapun, jauhkan dari tumbuh-tumbuhan yang mungkin beracun, dan ajar anak-anak untuk makan hanya yang mereka tahu selamat.

Kanak-kanak suka menyentuh tanaman yang lembut dan kabur. Memikat keperluan ini dengan tanaman seperti telinga domba atau kapas. Jangan lupa suara. Menambah ciri unik seperti air pancut, kincir angin, dan lonceng selalunya akan menimbulkan minat tambahan pada anak.

Cara Membuat Taman Sayuran untuk Anak-anak

Semasa anda membuat kebun sayur anak, izinkan mereka terlibat dalam menentukan tempat dan apa yang harus dimasukkan ke kebun. Biarkan mereka membantu penyediaan tanah, penanaman benih, dan pemeliharaan rutin.

Cari taman di mana ia akan mudah diakses oleh kanak-kanak tetapi di kawasan yang juga dapat dilihat oleh orang lain. Juga, pastikan laman web yang dipilih mendapat banyak cahaya matahari dan bekalan air yang mencukupi.

Adapun tata letak, kebun sayur untuk anak-anak harus memungkinkan untuk berimaginasi. Kebun tidak perlu ditanam di petak segiempat tradisional. Sebilangan kanak-kanak mungkin menikmati kebun kontena. Hampir semua benda yang memegang tanah dan saliran yang baik dapat digunakan, jadi biarkan anak memilih periuk yang menarik dan dorong dia untuk menghiasnya.

Kanak-kanak lain mungkin hanya memerlukan katil kecil. Ini juga berfungsi dengan baik. Anda mungkin juga mempertimbangkan katil bertingkat. Untuk sesuatu yang sedikit berbeza, cubalah bulatan dengan bahagian yang dibahagi untuk pelbagai tanaman, seperti taman pizza. Banyak kanak-kanak suka bersembunyi, jadi masukkan bunga matahari di sekitar tepinya untuk memberikan rasa terpencil.

Veggie Gardens For Kids - Membuat Taman Sayuran Kanak-kanak

Berkebun sayur dengan anak-anak juga termasuk tugas, jadi buatlah kawasan khas untuk menyimpan alat kebun. Benarkan mereka memiliki kerang, cangkul, sekop dan sarung tangan seukuran anak mereka sendiri. Idea lain mungkin termasuk sudu besar untuk menggali dan cawan pengukur lama, mangkuk dan bakul gantang, atau bahkan gerabak untuk menuai. Biarkan mereka membantu penyiraman, penyiangan dan penuaian.

Video: HOW TO START A GARDEN | Gardening for kids

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

cache:yes / mysql:0 / gen:0 / memory:0.67 MB